Doom 3
15. 3. 2007
Příběh
V původním Doomovi vůbec žádný nebyl, doba se změnila a nikdo není přece takový blázen, aby se na příběh vykašlal, proto si ID Software, najali nepříliš známého profesionálního spisovatele jménem Matthew J. Costella, který vytvořil celý příběh. Hra začíná ve výzkumné stanici na Marsu asi někdy v roce 2145, která patří obrovské společnosti UAC, kam jste právě dorazil, jako jeden z mnoha bezejmenných vojáků, starajících se o bezpečnost v celém stanic, horními patry plnými kanceláří počínaje a dolními patry ponořenými ve tmě, plných různých roztodivných strojů konče. Jako nováčkovi vám bude přidělen velmi jednoduchý úkol, najít vědce který se ztratil někde v dolním patře stanice a přivést jej zpátky nahoru. Ze začátku nedostanete ani zbraň a jenom bezcílně bloudíte, kdesi v útrobách obrovské stanice, vydávající podivné zvuky. Jakmile ho ale najdete, nestačíte se ani rozkoukat a celou základnou otřese jakýsi výbuch, rozezní se poplašné sirény, rozsvítí se červené světla a to asi nebude moc dobré. Něco špatného se stalo, to něco taky změnilo toho již nalezeného vědce na chodící mrtvolu, která si chce na nás pochutnat ... Další informace se budete dozvídat v záznamech méně šťastných obyvatel základny, kteří se právě nacházejí na okružní jízdě pravým peklem, aby jste na konec složili celou mozaiku příběhu.
O hře
Začneme od toho, o čem se nejvíc mluví a tím je nejlepší grafické zpracování současnosti, při kterém se zapotí, ne-li zadrhne i ten nejnabušenější stroj, neznám nikoho komu by jel Doom 3 na plné detaily i se všemi speciálními efekty jako anti-alasing. Když jsem se trochu prohrabával v nastavení, zjistil jsem že všechny postavy a zbraně, vypadají jako gumové, pokud se vypne jedna důležitá věc a tou je bumping-map, což je velká nevýhoda, protože ostatní hry takovou věc, aby vypadaly dobře, vůbec nepotřebují. Také když se pokusíte vypnou stínování, ztratíte pocit strachu a napětí, což můžou využít lidé, kteří pravidelně používají plenky a právě jim došly. Prostředí je založena hlavně na funkci stínování v reálném čase, bumping-map, propracovaném okolí, kde se nachází plno, o kterých vůbec nic nevím, ale vypadají opravdu úžasně a taky hry světla, protože nejčastěji používanou zbraní je baterka, která je ale jinak pěkně na nic, kromě svícení s ní totiž, můžete taky mlátit pekelníky po hlavě, což obrovskému naštvanému Hell Knightovi nemůže nic udělat, maximálně jej trochu polechtat a taky se vytvoří velké dilema, mít zbraň nebo baterku, obě totiž nemůžete mít zároveň.
Také se občas dostanete na povrch Marsu, ale to se stane jen občas. Někdy se mi zdálo té neprostupné tmy až moc a už jsem se těšil, až se dostanu někam, kde je aspoň nějaké světlo kromě chabé baterky. Všechny informace se ukládají do osobního PDA, kde se vám zobrazují informace, které jste získal třeba z cizích PDA, emaily, zvukové záznamy, kde se dozvídáte např. čísla k otevření boxů, kde se nachází zbraně, náboje a lékárničky. Doporučuji vám také prohledávat tmavé rohy, kde můžete nají příjemné překvapení a tím jsou zbraně již zmíněné náboje, lékárničky atd. nebo také nepříjemné a tím je nějaká nestvůra. Nepřátel je plno druhů, většina jich je ale převzatých s minulého dílu, akorát v mnohem lepší grafice, stačí se na ně chvíli dívat a už zjistíte o koho jde, hlavně starý dobrý Imp se jim hodně povedl a jde z něj mnohem víc strach, když na vás vyleze z nějaké ventilační šachty. Nejméně se svým předkům podobá Pinky démon, který už není takové milé růžové prasátko jako dříve, ale obrovská nenažraná hnusná svině, která má zadní část těla robotickou.
Někdy toho strachu a tmy už fakt bylo nějak moc a hra se zvrhávala do nudného stereotypu, když jste prošli kousek chodby a naráz se za vás teleportoval nebo vylezl ze skryté místnosti Imp nebo jiný pekelník s typickým zvukem, který se vás snaží překvapit ze zadu, což už je docela trapné, nezdá se vám to taky. Takže doporučené dávkování je 1 hodina a delší pauza, jinak by to bylo už k nevydržení, možná ale vydržíte déle, jenom kvůli tomu, že je to Doom 3 pokračování slavné herní legendy. Vždy když se dočkáte další cut scény, ve které se představuje nový nepřítel, budete mít držku až na zemi, protože vidět takovou partičku naštvaných Hell Knightů vycházet z teleportu je fakt něco a co potom až po vás začnou házet své energetické koule, které mají sílu menšího BFG. Zbraní se také docela hodně vrátilo z minulého dílu, vlastně skoro všechny, kromě kostky duší, která do sebe nabyje duše pěti zabitých nepřátel a potom zničí na váš povel vše ve vašem okolí, jako obvykle je nábojů hodně málo a nepřátel je mnohem více, takže musíte šetřit každým cenným nábojem. Hratelnost se přibližuje stylu prvních dílů, podle mě na ně, ale zdaleka nemá, taky přidává prvky survival hororu a někdy prostě nastane nuda, kdy se musíte přemlouvat, aby jste pokračovali v hraní, to se mi při hraní HL 2 a Far Cry nikdy nestalo.
Nastává další problém - nepřátelé se hned po smrti rozpadnou a zmizí, co má tohle jako být, já chci pořádný masakr, mě žádná krev na těsnách a na podlaze neukolébá. Proč sakra ty mrtvoly mizí, copak nám ID software nějak vyměkl. A co fyzikální model, který měl být jako v realitě? No tak ten jak se mi zdá není vůbec využití, potom co jsem udělal v HL 2, je tohle doopravdy ubohé, skoro nic nejde zničit, ani s božským BFG, který se velmi rád přehřívá se nic nestane. Kde je nějaká interaktivita, zapojení mozku? Nikde musíte dělat co chce tahle hra a nijak do toho nelze zasáhnout nebo pouze tak že to nemá vůbec žádný účinek, co naplat tohle je hra staré školy od hodně starých dědečků, že Johne Carmacku ale viděl jsem i lepší.
Inteligence nepřátel není na moc velké úrovni, ale co čekat od hnusných nestvůr z pekla, kde nemají vůbec žádné školy, my na Zemi jich máme moc tak by jsme jim mohli nějaké prodat, jestli mají peníze a chuť dodali by jsme je i s živými šťavnatými učiteli. Projdete si 28 levelů, dokonce se dostanete i do pekla, takže to vypadá na slušný čas, asi kolem 30 hodin. Zvuky zombíků a nebo takových divných pavouků s lidskou hlavou, jejichž nožičky vydávají velmi strašidelný zvuk, jiných potvor a hlavně zbraní jako rotační kulomet vám budou zní v hlavě pořád, hlavně když máte pořádný aspoň surround 6+1, hudební doprovod tvoří rocková hudba zaznívající v menu, podobu hraní jsem ji nějak nezaznamenal.
Ve hře také naleznete multiplayer od externího studia, který není nic moc, ale někdo ho bude pařit, protože je to přece Doom 3, já to ale nebudu. Systemové požadavky jak jsem se již zmínil nahoře jsou hodně vysoké, na mém počítači procesor Athlon XP 2500+, Ram 512 MB, graf. kartě GeForce FX 5700 mi jede na střední detaily v rozlišení 800/600 se zapnutým anti-alasingem 2x. Doom 3 mě docela zklamal, odhalil jsem to, on je pouhá lehce nadprůměrná střílečka jakých jsou mraky, akorát zabalená v nejlepším grafickém kabátu jaký existuje, vytvořený slavnými ID software. Po stránce herní u mě vyhrává božský Half Life 2, po stránce grafické se mi zdá o kapku lepší Doom 3, ale kdo ví.
Typ hry: 3D akce
Výrobce: ID software
Oficiální web: www.doom3.com
Minimální konfigurace: CPU 1,5 Ghz, 384 MB RAM, 3D VGA 64 MB
Plusy:
- Nejlepší grafika současnosti
- Plno starých dobrých nepřátel
- Hratelnost her ze staré školy
- Prvky survival hororu
- Obstojný herní čas
- Lokace
Mínusy:
- Vysoké systémové požadavky
- Místy nastává nuda a stereotyp
- Malé využití reálné fyziky
- Málo inovací
- Slabý multiplayer
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář