Far Cry
15. 3. 2007
Hlavní postavou, za kterou hrajete, je nájemný kapitán lodi Jack Carver, který se vinou své zákaznice Valerie dostane do nepříjemných problémů. Děj se odehrává na souostroví, které, souzeno podle vegetace, nejspíše spadá do tropického nebo subtropického pásu. Vtip je v tom, že ostrov obývají po zuby ozbrojení žoldáci, kteří střeží tajné výzkumy. Ty se, jak už to tak bývá, zhroutí a zmutovaní parchanti utečou, ale to, že nebojujete jen proti lidem, zjistíte až v průběhu hry. Už při příjezdu lodi k souostroví je na loď vystřelena výbušná střela. Jack i Valerie se rázem ocitají ve vodě (ne u sebe) a jejich další osud je v jejich rukou. Jack se neozbrojen na počátku 1. levelu probouzí z bezvědomí v jakémsi kanále. Snaží se kanál opustit, ale v jedné z částí objektů zaslechne hovor dvou žoldáků, a poté co přijde blíže, je i uvidí. Vzhledem k tomu, že ještě stále není ozbrojen, se kolem nich snaží tiše proklouznout, což se mu však nepovede, a tak následuje krátká honička, na konci které se ocitá ve skladu, kde nechází první zbraň - pistoli. Zároveň se v místnosti nachází přenosné komunikační zařízení, které je tou dobou aktivní. Ze zařízení se ozývá Doyle, pro Jacka prozatím neznámý člověk. Vysvětluje mu, že jedinou šancí na přežití je to, že ho bude poslouchat. Jackovi nezbývá, než mu uvěřit.
Nějak tak je Jack přinucen plnit nejrůznější mise od hledání Valerie přes sabotáž antén až po chránění bomby při transportu k místu výbuchu. Hlavní postava je ovládána z pohledu první osoby. Celý singleplayer se skládá z 20 levelů, které na sebe navazují. Mise se dají rozdělit na vnitřní (v komplexech budov) a vnější (pod nebem). Vnitřních je zhruba stejně jako vnějších. Obvykle dostanete 1 až 2 úkoly, které se splňují až na konci mise, což vám ve vnějších misích umožní přesun k místu činu více cestami. Je ponecháno na vás, zda-li se rozhodnete všechno vystřílet nebo se budete plazit, potažmo nepřátele obplavete. Většina map, po kterých se pohybujete ve vnějších misích, je opravdu množinou map obrovských. Tyto mapy často dosahují až velikosti těch větších map z Battlefield 1942. Povrch je hodně kopcovitý, vodní "nádrže" jsou hodně hluboké, často v jedné misi překonáváte více vodních úseků. Z prvu se Jack nachází na hezkém a přitažlivém prostředí - písečné pláže, průhledné moře, krásné útesy kolem, ale po 4 misích každý zjistí, že se jednalo o omyl.
Co se týče délky jednotlivých misí, mně osobně (nemohu hodnotit objektivně, neboť záleží na stylu, jakým se rozhodnete misi splnit, jak jsem se již výše zmínil) připadaly vnitřní mise středně dlouhé a většina vnějších hodně dlouhá. Hratelnost singleplayeru je mírně snížena obtížností. Před začátkem 1. levelu je hráči nabídnuta možnost 5 obtížností, přičemž 2. nejlehčí je označena jako implicitní (tu jsem také zvolil já, což jsem si později vyčítal, protože jsem se obával, že to nedohraji). V průběhu hry už obtížnost nelze změnit, což má své příznivce i odpůrce (dobré proto, že když něco třeba v předposlední misi nemůžete dát, snížíte si obtížnost, ale špatné proto, že při měnění obtížnosti se pak kámošům nemůžete pochlubit, na jakouže obtížnost jste to vlastně dojeli). Ale i na 2. z 5 obtížností to bylo na mé poměry hodně těžké, a to už mám něco odfragováno. Když k tomu ještě přičtu, že si hráč nemůže hru uložit, kdy se mu zachce (žádné savy ani quicksavy - jen autosavy, cca tak 6+ na misi), může to leckoho odradit od dohrání hry. Když obtížnost, kterou jsem si zvolil (výše je uvedeno, která to je), srovnám třeba s Half-Life na nejtěžší, Half-Life je oproti tomu procházka růžovým sadem (své hraje samozřejmě i to, že hráč v Half-Life může neomezeně savovat). Tím pádem tady také vzniká snížení hratelnosti. V tomto případě se však musím autorů zastat, neboť neustálé savování a loadování mi nepřipadá moc fér vůči oponentům a podstatně usnadňuje dohrání celé hry. Jenže i to má vroubek ve vnějších misích. Sice nevím, podle čeho hra zjistí, kdy má autosavnout, ale domnívám se, že dosažením určitého (pomyslného) checkpointu. Háček spočívá v tom, že autoři jaksi nevystihli všechny možné postupy k vítězství a tak autosavovací checkpointy umístili na cestu, po které se domnívají, že hráč půjde. Jenže ke smůle ostatním - kdo zvolí jinou cestu, bude si muset dávat jó bacha, aby nezařval, protože pak by se loadnul pěkně daleko od pozice, na které skonal. Ve vnitřních misích je zdánlivě všechno OK - cesta je v drtivé většině případů jednoznačná, snad jen jednou jsem zachytil krátké větvení, ale stalo se mi, že jsem v jedné vnitřní misi narazil na rozcestí. Třeba já jsem takový šmejdil, že musím prozkoumat každou vnitřní misi. Šel jsem tedy první lepší cestou - autosave - už na rozcestí jsem se domníval, že se jedná o slepou uličku, ale po savu to tak nevypadalo, a tak jsem se rozhodl vrátit se zpět na rozcestí a pokračovat druhou cestou. Jakmile jsem však vkročil do zatím neznámého území - další autosave. Tím pádem jsem zbtečně vyčerpal 2 autosavy místo 1, což autoři také mohli vychytat (samozřejmě jsem to mohl loadnout, ale tím bych ztratil čas). Autosavovací checkpointy (každý může být použit jen jednou - nemyslete si, že když se tam vrátíte, tak že se vám to savne, ale to jsem tu napsal pro blbé) se obvykle (pořád mluvím o vnitřních misích) vyskytují před nějakou tužší bitkou.
Vaše vybavení je tvořeno maximálně 4 libovolnými zbraněmi (nezáleží na velikosti). Celkem zajímavý fakt je, že jako první najdete pistoli a teprve poté mačetu, protože ve většině her dostáváte jako první zbraň tu, která je použitelná pouze v souboji tváří v tvář. Zbraňový arzenál mohou tvořit prvky jako mačeta, pistole, M16, MP5, P90, sniperka (vypadá jako AWM z CS, ale je tišší), M249, Pancor JackHammer, raketomet, jakýsi samopal se zoomem, který používá stejné náboje jako M16 a další. Kromě nábojů v zásobníku zbraní u sebe samozřejmě uchováváte i další munici. Maximální počet munice, která není v zásobíku, je pochopitelně limitován. Každý druh munice, pro kterou máte zbraň, tady má (pomyslnou) kolonku. Vypadá to složitě, ale hned to vysvětlím. Pokud jste to pochopili správně, autoři zde opět poněkud pochybili, jelikož máte-li 2 zbraně používající stejnou munici, máte pro ně jednu společnou kolonku. Z toho v reálu plyne, že Jack třeba unese zásobníky do M16 a rakety, ale neunese dvojnásobnou zásobu zásobníků do M16, přestože jsou lehčí a méně objemnější než první varianta. Nevím, jestli je to tak schválně nebo je to bug, ale berte na to ohledy. Náboje sbíráte výhradně po nepřátelích (naštěstí používají totožný arzenál), ať už obíráte mrtvoly nebo rabujete jejich muničáky. Když vezmete z nepřátelské zbraně náboje, a pak tu zbraň vezmete, je v ní opravdu jen tolik nábojů, kolik jste jich tam nechali (pouze pokud máte hodně munice, neberete všechno). Z arzenálu, který jsem používal, jsem těžko sháněl jen munici do sniperky. Prakticky je mají jen snipeři na věžích nebo se vyskytují v muničních skladech (ty bývají chráněny snipery), takže z toho vyplývá, že jich máte buď málo, nebo ne nadbytek, ale akorát (nikdy jich není dost), takže se musí šetřit. S mířítkem se během střelby nedá moc pohybovat, sekundárním módem střelby nakloníte oko nad mířítko, takže jste pak přesnější a mírně zoomujete, ale hýbat s mířítkem se dá ještě méně (známe z VietCongu). Mimo střelných zbraní jsou k dispozici i trhaviny, jako granáty, flashbangy, atp. K dispozici jsou dokonce i kameny, kterých máte nekonečno. Slouží k vylákání nepřátel na odstřel (osobně jsem je nepotřeboval). Výhodou je, že pro jejich použití nemusíte přepínat zbraně (jako v Soldier of Fortune), stačí používat tlačítka změnit druh granátu na jiný a hodit granát. Granáty se tím pádem nezapočítávají do 4 slotů pro střelné zbraně a mačetu. Menší postřeh - čím těžší zbraň nesete, tím pomaleji se pohybujete. Kromě zbraní přenosných se ve hře sem tam vyskytují i zbraně nepřenosné - 2 typy - kulomet, do kterého je nekonečno nábojů (zajímavé je, že tady je nábojů nekonečno, kdežto u ozbrojených dopravních prostředků nikoliv - dočtete se níže). Kulomet se hodí proti velké přesile nepřátel, obzvlášte nelidských. Pak ještě jakýsi relativně nepoužitelný mortar (balisticky střílí výbušné koule, těžko se s ním trefuje, také nekonečno nábojů).
Mimo zbraní je k dispozici dalekohled, kterým stačí jedenkrát zaměřit protivníka a pak už ho vždy až do jeho smrti nebo konce mise uvidíte na v levém dolním rohu obrazovky umístěném radaru. Navíc radar disponuje barevnými odlišnostmi - zelené, žluté, oranžové a červené tečky - tak se mohou protivníci zobrazit na vašem radaru. Barvu ovlivňuje, jak moc vás protivník viděl, přesněji řečeno zelená - neviděl vás, je v pohodě, prostě nic neřeší, žlutá - dává zvýšený pozor, oranžová - vyráží vás eliminovat, ale neví vaši přesnou aktuální pozici, červená - střílí. Kolem radaru je i tzv. stealth metr, který zobrazuje, jak moc vás protivník vidí - velice užitečná věcička. Později ještě obdržíte brýle s nočním viděním, které se hodí např. při zaměřování nepřátel sniperkou (jde použít v kombinaci se zbraněmi, ale ne s dalekohledem) nebo prostě k vyššímu kontrastu nepřátel a okolního prostředí (kdo hrál alespoň jedno z AvP za Predátora, ví, o čem mluvím). Jejich využití je však velice omezené, neboť vedle radaru máte zobrazenu tužkovou baterii, která vám dává vědět, jak dlouho ještě můžete bez přerušení noční vidění používat. Po vyčerpání limitu se vidění vypíná a baterie se dobíjí (něco jako baterka v Half-Life). Ke smůle všech bohužel vydrží relativně velice krátce zapnuté a relativně středně dlouho se nabíjí. Jde však sbírat po nepřátelských těžkooděncích - takové sebrání doplní baterku na maximum. Na HUDu kromě toho ještě vidíte obvyklé věci jako ukazatel počtu nábojů v zásobníků/mimo zásobník, ukazatel zdraví a neprůstřelné vesty (nečíselný) a mimo to ještě ukazatel vzduchu (sám se doplňuje). Je zobrazen, i když se nepotápíte, vzduch totiž ubírají i skoky a sprint.
Hra disponuje také na dnešní dobu již ničím novým - vozidly. Ty jsou však ve hře spíše proto, aby se neřeklo, protože se vyskytují a jsou použitelné asi pouze tak ve čtvrtině misí. A i když už vozidlo dostanete, obvykle s ním urazíte jen nepatrnou část mise. I vozidla mají svůj život zobrazený na HUDu, nejdou však opravovat. Po zničení vozidla, kterým Jack cestuje, umírá. Konkrétně se jedná o Hummer a buginu, občas najdete i velký náklaďák a podržte se - ForkLift (česky řečeno vidličkový zvedák). To jsem však jmenoval pouze suchozemské dopravní prostředky. Vedle toho je tu vodní nafukovací člun a větší plechový člun. Překvapil mě i vzdušný létající prostředek - rogalo, vyskytuje se asi ve 3 misích a uletíte s ním malý kus trasy, za to je to opravdu zajímavé, obzvláště když za vrcholem potkáte nepatrnou přesilu - nepřátelskou helikoptéru osazenou kulomety (tou disponuje pouze protivník - jaká škoda). Rogalo se nachází na kopcích, jakmile ho dostanete dolů, potažmo do vody, už je nepoužitelné. Ale i některá vozidla vám dostupná obsahují kulomet - hummer, bugina a plechový člun. Překvapivou vlastností těchto integrovaných zbraní je to, že do nich není nekonečno nábojů (ale je jich dost).
Umělá inteligence nepřátel je o hodně vyšší než u her stejného žánru (i proto je hra tak obtížná). Na nedostatek v AI nepřátel jsem narazil pouze tehdy, když jsem v úzké uličce potkal raketometčíka - neváhal a raketu švihnul na mě, nehledě na to, že vzdálenost mezi námi byl jeden metr. Paradoxem je, že tak dobrá je pouze AI nepřátel, nikoliv přátel, takže vaše spolubojovnice Valerie (mimochodem ji také vidíte na radaru, ale růžově), kterou budete ke konci hry doprovázet a která vám bude spolu s Doylem velet, zase tak inteligentní není. M16 sice drží v ruce svérázně, je tu však problém: Máte ji chránit, takže určitě uznáte za vhodné jít jako první, jenže: Valerie za vámi v úzké uličce při kontaktu s nepřítelem začne hustit do nepřítele, nehledě na to, že přes vás. Tento hrubý nedostatek zdaleka překrývá to, že nepřátelům vbíhá přímo do rány. Doufám, že se programátoři nevymlouvají na to, že je to ženská! Lidští nepřátelé jsou vždy po zuby ozbrojení, v některých místech se vyskytují i tzv. těžkooděnci, kteří disponují odolným kevlarem a nočním viděním. Likvidace těchto protivníků je jednodušší střelbou do hlavy. Nelidští protivníci jsou doslova a do písmene bastardi. Je jich více druhů a jsou mnohem odolnější než obyčejní vojáci (ne těžkooděnci). Základním typem je svině, která Jackovi sahá tak do pasu, nedisponuje bojem na dálku, přesto však stačí jeden rychlý dlouhý skok, zleva (kevlar pryč), zprava (zdraví pryč) a loadujete (takový Alien). Další verze již má zbraň - střílí, když k ní přijdete, natáhne vám. Kromě toho dělá nechutně velké skoky, takže ji nic nebrání dostat se v podstatě kamkoliv. Poslední verze je extrémně odolný obr (velikost asi jako "muchomeťák" v Half-Life). Vlastní raketomet, při bližším kontaktu svému nepříteli taktéž napne. Rakety lítají strašně pomalu, dobře se uhýbá (na mou obtížnost, na jiné nevím). Tento týpek je děsně odolný - 3 zásobníky z M16 do těla. Finta je v tom, že když střílíte do hlavy, nějak ho paralyzujete a on nestřílí a ani se nepohybuje. Musíte však střílet pořád, jenže máte rozptyl, takže k němu musíte jít blíž, a natáhnout vám může i pod palbou do hlavy (asi 50 týž projektilů do hlavy - stříleno z M249).
Po grafické stránce je hra velice dobře zpracovaná, což má za následek extrémní HW nároky. Na Athlon XP 2200+, 512MB DDR SDRAM 333MHz, GeForce 4Ti 4800SE 128MB DDR jsem to plynle "rozfachal" pouze na střední detaily (2. nejhorší ze 4). Paradoxem je, že krajina se mi zdála i na střední detaily a rozlišení 1024x768 perfektní, za to modely zbraní na totéž grafické nastavení horší. Určitě mě neoslnil model M16. Smutné je, že zbraň, která vypadne z protivníka, dopadne na zem a leží tam v poloze nastojato, nepřevrátí se, v případě, že se jedná o svah, sjíždí dolů, ale nepřevrátí se, nenabírá zrychlení z kopce. Na mou grafickou konfiguraci jsem také spatřil chybu například, když jsem šel kolem táboráku - z ohně se nějak začaly linout přímky stejné barvy jako oheň směrem ke mně, když jsem se mírně natočil, vše ustalo.
Hra je samozřejmě doplněna i o symbolický multiplayer. V tomto případě je však slovo symbolický opravdu na místě, protože mapy jsou doslova gigantické a 2 hráči se tam budou jen velice těžko hledat. Ve více hráčích se může jednat o příjemné zpestření nudné chvíle, ale určitě to nebude žádný multiplayerový hit. Jelikož je celá hra tvořena realisticky (až na drobné chybky), multiplayer vypadá obdobně.
Celkově zhodnoceno - jedná se o vysoce kvalitní kousek (konečně něco, kde délka singleplayeru odpovídá objemu dat), který disponuje nejen velice dobrou grafikou, ale i možnostmi hry.
Typ hry: 3D Akční
Výrobce: CRYtek
Vydavatel: Ubi Soft
Rok vydání: 2004
Oficiální web: www.farcry-thegame.com
Minimální požadavky: Procesor 1 Ghz, 256 MB RAM, 4 GB HDD, 64 MB VGA
Plusy hry:
- Variabilita herních postupů
- Rozdílný zážitek z hry v exteriérech a interiérech
- Pojízdné prostředky
- Vybroušená AI
- Atmosféra
- Grafika
- Multiplayer
Mínusy hry:
- Vysoké požadavky
- Nevyvážená obtížnost některých misí
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář